رد شدن به محتوای اصلی

آیا جمهوری اسلامی به عمد بحران کرونا را کنترل نمی‌کند؟

 

همه گیری ویروس کرونا در ایران از کنترل خارج شده و مقامات وزارت بهداشت از ابتلای روزانه ۲۲۰ هزار نفر به ویروس کرونا سخن می‌گویند. در این شرایط، برخی از صاحب‌نظران اجتماعی، احتمال در جریان بودن پروژه «نیستی‌آوری» یا تعمد حکومت در کشتار ایرانیان به وسیله کرونا را مطرح می‌کنند. آن‌ها معتقدند حکومت به عمد و برای جلوگیری از اعتراضات جلوی شیوع کرونا را نگرفته است. نیستی‌آوری در ایران توسط کرونا تا چه اندازه جدی است و آیا می‌تواند وضعیت وخیم کرونا در ایران را توضیح دهد؟

در این باره  با «پیام طبرسی»، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، «ناصر کرمی»، فعال محیط زیست و پژوهشگر در زمینه ابعاد سیاسی بحران‌های محیط زیستی و یک پزشک بخش اورژانس یکی از بیمارستان‌های تبریز  گفتگو کرده‌ایم..

***

مقامات وزارت بهداشت ایران، در توضیح چرایی عدم کنترل ویروس کرونا در ایران، دورهمی‌های خانوادگی، تحریم دارو و واکسن، مسافرت و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم را مطرح می‌کنند. اما، «ناصر کرمی»، پژوهشگر و فعال محیط زیست در مجموعه توییتی سوالات و فرضیاتی را درباره عمدی بودن عدم کنترل و مدیریت بحران کرونا در ایران، به منظور سرکوب مردم معترض مطرح کرده است. او این سوالات را در قالب شروع دیر‌هنگام واکسیناسیون کرونا، تاکید بر تولید واکسن داخلی در حالی‌که کشورهای بزرگی مانند ژاپن، کانادا و استرالیا، اصولا وارد این حوزه نشده‌اند و عدم اجرای پروتکل‌های قرنطینه، مطرح کرده و پرسیده است که آیا جمهوری اسلامی عمدا و با وجود علم به این‌که جان صدها نفر در روز قربانی پروژه ساخت واکسن داخلی خواهد شد و از روی بی‌کفایتی در اجرای پروتکل‌های قرنطینه، این چنین با جان مردم بازی کرده است؟

وضعیت کرونا در ایران بسیار وخیم است

در میانه برگزاری ‌مراسم عزاداری محرم در شهرهای مختلف ایران، روز دوشنبه، ۲۵ مردادماه، ایران ایران رکورد مرگ و میر خود از شروع عالم گیری ویروس کرونا از اسفندماه ۱۳۹۸ را  شکست. مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند که ۶۵۵ روز در ۲۴ ساعت منتهی به روز ۲۵ مردادماه جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند.

سه‌شنبه ۲۶ مرداد‌ماه نیز آمارهای رسمی از یک رکورد جدید برای ایران خبر دادند؛ آمار مبتلایان روزانه در ایران در ۲۴ ساعت منتهی به آن روز برای اولین بار از مرز ۵۰ هزار نفر گذشت و به ۵۰ هزار و ۲۲۸ نفر رسید.

بنا بر داده‌های سایت «ورلدمتر»، ایران، بعد از اندونزی، مکزیک، روسیه و آمریکا، هم‌اکنون پنجمین کشور در دنیا از نظر تعداد جان باخته‌گان روزانه کرونا است. این در حالیست که جمعیت این کشورها به ترتیب ۳.۵، ۱.۶، ۱.۸ و۴ برابر جمعیت ایران است.

پیش از این بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی گفته بود که تعداد مرگ و میر در ایران از آغاز شیوع ویروس کرونا تا نیمه تابستان ۱۴۰۰، نسبت به دوره مشابه قبل از آن، ۲۰۰ هزار نفر بیشتر بوده است. بنابر این تخمین، احتمالا این تعداد مرگ و میر اضافی به دلیل شیوع این ویروس بوده است. این گزارش که بر مبنای داده‌های موجود در سایت سازمان ثبت احوال ایران تهیه شده، همچنین گفته بود که فقط در پاییز سال ۹۹، ۶۱ هزار نفر نسبت به میانگین ۵ سال قبل، بیشتر فوت کرده اند که تنها عامل منطقی برای آن می تواند مرگ شهروندان در اثر ابتلا به ویروس کرونا باشد.

علاوه بر این آمار و ارقام دردآور، روز چهارشنبه ۲۷ مرداد‌ماه، «ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به ثبت ۲۳۰ هزار تست مثبت کرونا در یک هفته گذشته، گفته است که با در نظر گرفتن افرادی که تست نمی‌دهند، احتمالا روزانه تا ۲۲۰ هزار نفر از مردم به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند.

نظرات